fredag 30. juli 2010

Sommerens syprosjekt, slik det utviklet seg

Det begynte med en sommerkåpe, kjøpt brukt fra England via ebay. Jeg har hatt lyst på en slik lenge. Den jeg fant kostet minimalt og var akkurat litt for liten. Dermed oppsto sommerens syprosjekt.

Her er kåpen etter at jeg har sydd inn kiler mellom skulder og erme.
Slik ble kåpen bak, grå dongeri er felt inn midt bak, med en enkel håndapplikasjon nederst, alle gode ting er tre ...
Dette skjørtet har jeg brukt de to siste 17. mai-ene, men jeg har alltid syns det var for vidt. Her er skjørtet etter at jeg reduserte vidden ved å klippe ut ørten trekanter.
Trekantene hadde alle denne kanten nederst - for fin til å kaste. Derfor klippet jeg nederste kappe av hver trekant og sydde disse sammen. Så brukte jeg resten av dongerien fra kåpejobben til å lage et bærestykke, og ...
... så fikk jeg en ny topp!
Den aller siste remsen fra skjørt-avklippene brukte jeg til å lage denne rosetten, som passer til både toppen og kåpen.
Alt takket være denne gamle sliteren, en Bernina 730 Record anno 1968. Du och jag, Alfred ... :)

2 kommentarer:

  1. love the skirt!!!

    i just bumped into your blog! i love it!

    xoxo from rome
    K.
    http://kcomekarolina.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Thank you K! Love your blog too!

    H :)

    SvarSlett